Neljän viikon sairastelu aiheutti takapakkia painonpudotuksessani. Ilmeisesti kova yskiminen ei kuluta kaloreita. Koska nivelet eivät olleet kipeät, ajattelin jo, että eihän tässä hätää. Ei minulla olekaan kiirettä leikkaukseen. 

Polvi pudotti maan pinnalle. Kipeytyi yllättäen taas. Tiedänhän minä, että nivelrikkokipu on aaltoilevaa. Nyt täytyy varmaan ottaa uusi asenne elämään. 

Olen flunssan jälkeen ottanut cpap-laitteen uudestaan käyttöön. Yskiessä sitä ei voi käyttää. Uusi laite aiheutti minulle suun kuivumista. Siihen on lopulta toiminut apteekista saatava geeli. 

Cpapin käyttö on tärkeää painonhallinnan kannaltakin. Kun nukkuu yöt kunnolla, jaksaa paremmin paneutua dieettiin. 

Neljä kiloa pitäisi saada pois ennen tammikuun loppua. Normaalisti se ei ole paljon mitään, mutta kun en pysty liikkumaan ja muutenkin on aineenvaihdunta vuosien myötä hidastunut, se on minulle vaikeaa.