Toissa päivänä vaaka näytti uutta lukemaa. Olen iloinen, jumi liikahti. Tänä aamuna oli taas takapakkia, mutta ei se masenna, kun tiedän sen olevan luonnollista. 

Eilen vesijuoksin 45 minuuttia ja sen päälle vesijumppasin toiset 45 minuuttia. Sitten olikin jo niin nälkä, että lounastin uimahallin kahviossa. Siellä on hyviä salaatteja, mutta ne eivtä pidä nälkää. Ennen kuin olin kotona, nälkä oli niin kiljuva, että oli vaikea ostaa vain terveellistä ja tarpeellista kaupassa, 

Illalla oli päänsärkyä. Se on minulle tavallista vesiurheilun jälkeen. En tiedä, miksi - ehkä nestehukkaa tai muuta sellaista. Toiset sanovat, että vesivyön käyttö sitä aiheuttaisi. 

Painon pudottaminen on periaatteessa yksinkertaista. Ei tarvitse kuin syödä vähemmän ja liikkua enemmän.

Niin, perusasiat ovat yksinkertaisia. Fyysinen olomuotoni pienenee varmasti, jos toimin näin. Joskus aikaisemmin käytin matematiikkaa: jos vähennän noin ja noin paljon kaloreita ja kulutan noin ja noin paljon. Se muuten toimikin ensimmäisillä itseorganisoimillani kerroilla. Ikä vain tekee tepposet, ihmisen peruskulutus vähenee ikääntyessä.

Eniten minulla on haittaa korvieni välissä olevasta alueesta, varsinkin siitä tunnepuolesta, jonka uskon siellä asustavan. Ei minua haittaa, vaikka tunnen oikeaa nälkää, voin olla nälkäinen. Ei tämä todellakaan ole siitä kiinni.

Ongelma on tunteiden käsittelyssä, kuten olen monta kertaa todennut. En osaa hoitaa tunteitani muuten kuin ruualla. Olen oppinut sen tavan jo lapsuudessa. Sitä taustaa vastaan voi ymmärtää sairastumiseni masennukseen silloin, kun pudotin vuodessa 30 kiloa. Sielu ei oikein pysynyt perässä.

Olen arvellut, että hitaus voisi tässä auttaa. Jos paino putoaa hitaasti, sielu ehtii mukaan. Mutta tunnetiloihin pitää löytää uudet konstit. Parasta olisi, jos en kokisi mitään tunteita. Olisin kuin viilipytty vain.

Valitettavasti olen ajattelultani aika mustavalkea. Joko kaikki tai ei mitään. Pitäisi löytää harmaan sävyt.

Ihminen ei ole koskaan liian vanha oppimaan. Ehkäpä minäkin opin.